zurück | back

kuniver.se

Prof. Dr. Verena Kuni  M. A.

Kunst·Medien·Kultur - Theorie·Praxis·Vermittlung

|

Art·Media·Culture - Theory·Practice·Transfer

verena@kuni.org

 

Vorträge

|

Lectures

Tagungen - Workshops - Panels - Präsentationen

|

conferences - workshops - panels - presentations

Media (in)to Monuments. Anselm Kiefer and the Aura of Photography

Vortrag | Lecture
im Rahmen der Konferenz | in the framework of "Arts de mémoires. Matériaux, médias, mythologies"
FMAC Montréal, 22.-24.03.2006 | March 22-24, 2006

Zur deutschen Zusammenfassung

Anselm Kiefer is predominantly discussed as a painter who has developed a distinctive 'iconography of material' for his literally monumental work. Nevertheless – or, more precisely: in this context, photography plays a central role within his oeuvre; not only in his books, but as a basis for many of his paintings as well. From early on, the artist uses not only photographic material stemming from historic sources, but preferably his own photographs to drive at a potential of the medium that on the first glance might be perceived as contradictory to its traditional interpretation in art history: The aura of photography.

From this background, the lecture will discuss Kiefer's use of photography – hereby including not only his paintings, his photographic oeuvre and his books, but also what might be considered as 'secondary publications', i.e. catalogues and magazines – as an exemplary means to transform media into monuments.


Anselm Kiefer wird gemeinhin vor allem als Maler wahrgenommen, der für seine wortwörtlich monumentalen Werke eine ausgeprägte Materialikonographie entwickelt hat. Gleichwohl spielt das Medium Photographie in seinem Oeuvre seit den sechziger Jahren eine zentrale Rolle; sowohl in seinen Büchern als auch als Grundlage für viele Gemälde. Von Beginn an verwendet der Künstler nicht nur photographisches Material aus Archiven, sondern bevorzugt eigene Photographien – und von Beginn an nutzt er gezielt ein Potential des Mediums, das eigentlich im Widerspruch zu seiner häufig dominierenden (kunst)historischen Rezeption zu stehen scheint: Er setzt auf die Aura der Photographie.

Vor diesem Hintergrund wird der Vortrag Kiefers Gebrauch der Photographie aus kunst- und medientheoretischer Perspektive diskutieren, wobei zu zeigen sein wird, dass in diese Perspektive auch die so genannten Sekundärmedien – also Kataloge und Zeitschriften – mit einzubeziehen sind.

Hintergrundinformationen | Background Information:

Forschungsschwerpunkt [IN]VISIBILIA auf www.under-construction.cc | research focus [IN]VISIBILIA at www.under-construction.cc

tags: Anselm Kiefer, alchemie, alchemy, art & hermetism, art & media, art & occult traditions, art history, artists' myths, bild & imagination, cultural history, displays, erinnerung, fotografie, geschichten & geschichte, image & imagination, invisibility, kulturgeschichte, kunst & hermetik, kunst & medien, kunst & okkulte traditionen, kunstgeschichte, künstlermythen, magic, magie, material, memory, occultation, okkultation, perception, photography, repräsentation, representation, stories & histories, subject & authorship, subjekt & autorschaft, topologien, topologies, unsichtbarkeit, wahrnehmung

nach oben

 | 

to the top