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Prof. Dr. Verena Kuni  M. A.

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LA BEAUTÉ SERA CONVULSIVE. On the Visual Strategies of Surrealist Journals

Vortrag im Rahmen der Tagung "Künstlerzeitschriften und ihre visuellen Strategien"
Lecture, Symosium "Artist's Magazines and their Visual Strategies"
Art Academy Mainz, Dec 11-12, 2010
Kunstakademie Mainz, 11.12./12.12.2010

«LA BEAUTÉ SERA CONVULSIVE OU NE SERA PAS.» The last sentence of André Breton’s 'novel' "Nadja", published in 1927, reads like a beacon leading directly to what can be considered as a decisive period in the development of Surrealist visuality. Indeed – together with and even prior to the exhibitions – printed matter is the most important medium for the formation and communication of what Surrealism is and strives to be, and it's especially the Surrealist journals that claim a core position in this process.
Thus the lecture will take a closer look not only at the "visual strategies" of Surrealist journals, but specifically for the way visuality is articulated and operated under the auspices of an ongoing debate about the role of images within surrealist theory and practice. Moreover, it will also ask in how far the observations made as part of a historic research can provide fruitful insights for those concerned with contemporary media production as well.

The lecture is held in English.

Deutsche Fassung des Abstracts:

«LA BEAUTÉ SERA CONVULSIVE OU NE SERA PAS.» Jener Satz, mit dem André Breton seinen 1927 publizierten 'Roman' "Nadja" beschließt, liest sich wie das Fanal einer bildstrategische Programmatik, die in den folgenden Jahren im Pariser Surrealismus zur weiteren Ausformulierung finden soll. In der Tat sind es noch vor den Ausstellungen die Publikationen der Gruppe, die von Beginn an zu den wichtigsten Medien der Formation und Vermittlung dessen zählen, was Surrealismus ist und sein will. Insbesondere den surrealistischen Zeitschriften kommt hierbei eine zentrale Rolle zu.
Vor diesem Hintergrund wird sich der Vortrag wird sich nicht nur mit den "visuellen Strategien" surrealistischer (Künstler-)Zeitschriften beschäftigen, sondern speziell dafür interessieren, wie unter den Vorzeichen einer Auseinandersetzung mit dem Ort des Bildes in der surrealistischen Theorie und Praxis "Visualität" im Medium der Zeitschrift funktioniert. Weiterführend wird schließlich auch danach zu fragen sein, inwieweit die Beobachtungen am historischen Material für die Beschäftigung mit zeitgenössischen Medienproduktionen fruchtbar zu machen sind.

tags: Hans Arp, Georges Bataille, André Breton, Max Ernst, Eli Lotar, Man Ray, art & media, art history, bild & imagination, electronic arts, elektronische kunst, image & imagination, kunst & medien, kunstgeschichte, media, media studies, media theory, medien, medientheorie, medienwissenschaft, surrealism, surrealismus

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